Tämä oli hyvä viikko.

Sain neulottua paljon ja posti armahti tuomalla Joulupallokirjan ja Sankarineulojan Käsikirjan, molemmat oli kivoja. Jälkimmäisestä en kyllä kattonut kuin ohjeet...Mua ei kiinnosta tippaakaa tekniset jutut, liitty ne sitten mihin vaan, skippasin ne tässäkin. En jaksa ikinä neuloa mallitilkkua joten tuskin koskaan jaksan keskittyä mihinkään kavennusten ja lisäysten sijotteluunkaan. Pitäis ehkä, niin sutta tulis vähemmän :D

Muuta hyvää niin siivosin kämppäni joulukuosiin. Koti alkaa oleen suht mieluinen paitti lipasto uupuu eteisestä (sillon mun tosin pitää sijottaa kirjotuspöytä jonnekin ja se ei mahdu muualle, enkä halua siitä luopuakaan). Pitkän ajan tähtäimessa on myös ovelliset kirjakaapit, mutta niillä ei ole kiire.

Niin ei mulla kirjoja juuri olekaan mutta noita lehtikansioita. On siunaantunut. Kohtuullisesti. Aika paljon. Liikaa.

Seinät on aika kaljut koska sopivia raameja ei oo löytyny. Ikean kehysvalikoima on laaja mutta mun julisteet sun muut on mitoiltaa sellasia että ei oo sopivat kohdanneet. Muumilaakson kartta sentään on seinällä.

Tampereella sato hetki sitten kunnolla lunta. Katottiin eka ikkunasta ja sitten mentiin ulos. Tai Nekku vain, muut jäi kyttään ovelle.

Sinin komma tuolla aiemmassa postauksessa : "...Mut mä en tajuu että kuka sit muka katkasis langan kun tekee kantapäätä? Ja miksi?..."

Minä :D 

Voisin kirjoittaa suunnilleen romaanin aineesta Minä ja sukkien neulonta. Mulla on aina ollu taistelu sukkien kanssa. Sitä suurempi taisteltava on käsineet. Oon neulonut yhdet. Toisia ei tule ihan helpolla.

Ja koska mulla on issues, mutta joskus kuitenkin oon sukkia neulonu, niin mä teen ne niin kuin mulle on ollu helpoin pitää se kudin hallinnassa. Sukan varsihan on simppeli, neljällä puikolla ympäri ja ympäri. Kierroksen alotuskohta on mulla aina sukan sisäsivulla, eli oikeassa sukassa se on eri kohta kuin vasemmassa. Lasken kerroksia tarkkaan ja tykkään raidallisista juuri siksi että on helppo katsoa missä kavennetaan raidoista laskien, tai kuinka paljon mitäkin kohtaa neulotaan.

Sukan kantapää. Teen aina sen perinteisen, jos on inspistä niin vahvennetulla neuleella. Kun kantapää on lopussa, eli ne sivuissa puikoilla olleet silmukat yhdistetty kantapään pohjaan, on yleensä viimeinen kerros se nurja. Siitä pitäisi alkaa neulomaan sitä jalkapöytää ja poimia ne silmukat kantalapun reunoista. Tässä vaiheessa mä katkasen langan ja alan poimimaan niitä silmukoita sieltä missä on mun kerroksen alotuskohta ollu koko ajan. Jos jatkasin suoraan, mun alotuskohta vaihtus. Se ei sovi mun sukkajärjestelyyni, joku roti pitää olla että ne sukat ees joskus valmistus.

Nyt oon neulonut kahdet sukat jatkamalla suoraan katkasematta lankaa. Se säästää multa kahden langanpään päättelyn mutta mun pitää muistaa mistä mä olen kerroksen alottanut, ja joudun sitä miettimään neuloessa. En tiedä kumpi on parempi. Symmetria on tärkee ja haluan että ne kavennukset on samois kohtaa molemmin puolin molemmissa sukissa. Eihän sitä kukaan huomais vaikka siel kierroksen heitto oliskin mutta ittee kiusaa. Mutta ehkä mä opin tän. Mun oma villasukkavarasto on kuihtunut olemattomiin ja ens vuonna neulon itelle sukkia kaikista kivoista Novitan raitalangoista henk.kohtasena projektina. 7 Veikasta ja muista vastaavan paksusista tulee nopeesti vaikka sitä aikaa hieman pohtiessa kuluiskin.

Eli siksi mä Sini katkasen sen langan :)

Nyt ei oo neulottu sukkia vaan sitä villapaitaa ja tumppuja, tämmösiä tikuttelin tänään kun tulin töistä

Just jää hieman kerän alle kuvas et tumpun kärki on harmaa, samoin peukusta tulee harmaa. Nää on kokoa mies ja eilen neuloin yhet naisten, mutta koristelin ne pienellä kirjonnalla ja virkatulla piparkakkureunalla. Joulun jälkeen sit kuvia paremmin.

Tarttisin lisää tota lankaa mutta kun katoin Lanka Idean nettisivut niin heil ei sitä taida olla. En tiedä onko Merletossakaan joten taidan pyyhkästä keskustan sijaan huomenna Lankamaailmaan ja ostaa sieltä samalla sit muitakin lankoja. Ja himoitten sitä Novitan Varpua, sitä saa kai Cittarista? Pitää käydä sielläkin. Tokmannin valikoimat sepesin viime tiistaina, siel ei ollu mitään kivaa. Halpa Hallissa oli jotain Novitan randomia (en muista nimeä) joka oli kauniin punasta, neljä kerää kympillä. Tekis mieli vähän sellasta raidallista torkkupeittoa. Pitää miettiä joulun jälkeen uusiksi, paketit pitää saada neulottua ensin.

Ja kaikki keskeneräset myös mutta toisaalta mulla on niitä nyt niin vähän että en tunne mitään stressiä. Oon tästä ennenkin kirjottanut että oon poistanut suunnilleen kaikki itteeni koskevat Et saa ostaa/et saa alottaa uutta -määräykset jotka koskee neulomista. Tän pitää olla kiva ja lepposa harrastus eikä ahistavaa. Samasta syystä en oo osallistunu vaihtoihin enkä muihinkaan säätöihin. Pakettien saaminen ja lähettäminen on ihan parasta mutta mulla ei oo ollu pariin vuoteen aikaa keskittyä mihinkään sellaseen ja oon aina ollu sellanen viimetipassa lähettäjä muutenkin ja se ei oo reilua sit toista kohtaan.Ehkä tää laiffi tästä tasaantuu niin että pystyis vaikka ensi syksynä osallistuun.

Villapallo oli linkittäny mun joulukalenteriin - kiitos :) - ja olis ollu kiva jos ois ollu aikaa keksiä jotain nytkin. Mutta viimesin kalenteri jäi niin nolosti kesken enkä saanu sitä koskaan valmiiksi, että en sitten tänä vuonna edes yrittänyt. Monessa blogissa on luukkuja ja on kiva niitä seurata, liitty ne sitten jouluun enemmän tai vähemmän. Kotona kisuilla on taskukalenteri missä on nami jokaiselle joka päivä. Itellä on Pikku Myy -kalenteri, ja suklaa on sen verran pahaa että ei tuu mieleen alkaa availeen niitä luukkuja etukäteen :D

Palaan sukkiin vielä hetkeksi. Oon neulonut ala-asteella ekat sukat. Ne oli punasta Nallee ja niistä tuuli läpitte, en osannu neuloa kovin tiukkaa. Monta puikkoo oli hankalat kerralla, kahden puikon kanssa pärjäsin hyvin. Toiset sukkani neuloin seiskalla, 23 vuotta sitten. Varsi oli siksakkia ja ope sano että varrella pitää olla mittaa vähintään 10 senttiä, et jokainen neuloo sen. Siksakki oli hankalaa aluksi, neuloin vartta melko löysästi mutta innolla raidan toisensa perään. Varresta tuuli läpi mutta jalkumesta ei, sileetä oli helpompi neuloa. Jalkaterän kavennukset neulottiin nurin, jotta siihen jäi pienet nypyt yksityiskohdaksi.

Oon käyttänyt sukkia joka talvi 23 vuotta. Ne valuu nilkkoihin paitsi sillon kun alla on sukkahousut. Niistä tuulee edelleen varsista läpi, mutta yhtäkään reikää niihin ei ole tullu, jonkinverran nukkaantuneet kuitenkin. Silloinen Seiska Veikka on pitänyt pintansa hyvin.

Ehkä pitäisi jossain nostalgiatuulessa neuloa samanlaiset uudestaan, saisi varrestakin vähemmän reikäsen. Värit kyllä vaihtasin, tää jenkkiväritys ei enää oikein iske.

Nyt unta kaaliin, kuuden tunnin päästä on oltava jo töissä, natti.